Вітаю Вас Гість | RSS

Нерухомість в Чернівцях без посередників

Четвер, 02.05.2024, 23:42
Нерухомість в Чернівцях » 2012 » Жовтень » 2 » У новому році процедура реєстрації прав на нерухомість різко подорожчає?

22:55
У новому році процедура реєстрації прав на нерухомість різко подорожчає?
Залишилося менше місяця до набрання чинності нового порядку реєстрації нерухомості та права власності на неї. Це друга  спроба ввести правила державної реєстрації майнових прав на нерухомість і їх обмеження. Реформа системи повинна  була початися вже з нинішнього року. Але якщо рік тому і експерти, і чиновники визнавали, що держава не впорався зі своїми  зобов'язаннями та введення нового порядку потрібно переносити (це і було зроблено), то тепер нам, схоже, доведеться звикати до новацій.  Правда, далеко не всі вірять, що їх впровадження пройде гладко. На думку ряду експертів, держава так і не зміг нормально  підготуватися до зміни порядку реєстрації нерухомості. Тому зараз в БТІ вишикувалися черги: люди хочуть оформити необхідні  документи ще за старими правилами.

Нагадаємо, що, відповідно до Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення та спрощення  процедури державної реєстрації земельних ділянок та прав на нерухоме майно », що набув чинності ще 16 березня 2010 року,  в країні створюється система державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяження, вводиться Єдиний державний  реєстр прав власності на нерухоме майно та автомобілі. Ця система повинна запрацювати з 1 січня 2013 року.

Однак для початку варто уточнити, що ж таке реєстрація права власності на нерухомість. Це процедура внесення відповідних  записів в електронну базу даних - Єдиний державний реєстр прав власності на нерухомість. У ньому міститься вся  інформація про таке майно: історія виникнення права власності, існуючі права, обмеження і припинення майнових  прав на нерухомість.

Реєстрації підлягають лише об'єкти, будівництво яких повністю закінчено та які прийняті в експлуатацію. Така юридична процедура,  як оформлення права власності, дозволяє офіційно зафіксувати факт володіння заявленим нерухомим майном.

На сьогоднішній день інформацією про нерухомості та її власників розпоряджаються реєстратори в бюро технічної інвентаризації.  З нового року цю функцію виконуватимуть 2000 563 реєстратора Державної реєстраційної служби України. Крім того, нещодавно  парламент прийняв закон, згідно якому 6 тисяч 835 практикуючих нотаріусів отримають можливість проводити реєстрацію прав при посвідченні  угод купівлі-продажу нерухомості. Зараз нотаріуси та їх помічники проходять відповідне навчання. В результаті буде здійснюватися  два види реєстрації - первинна і вторинна. Першою стануть займатися держреєстратори, а другий - нотаріуси.

- У територіальних підрозділах нашого відомства будуть реєструвати нову або реконструйовану нерухомість, тобто ту,  яка не була зареєстрована до 1 січня за чинним законодавством, - розповіла перший заступник голови Державної реєстраційної служби України Інна Завальна . - Також держреєстратори будуть оформляти і видавати свідоцтва на право власності на нерухоме майно. Зараз цим  займаються органи місцевого самоврядування. У нас зможуть отримувати свідоцтва та члени житлово-будівельних кооперативів, гаражних,  дачних, які повністю сплатили свої внески.

Нотаріуси будуть проводити одночасно з нотаріальним посвідченням державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно,  яке вже було зареєстровано до 1 січня, відповідно до чинного законодавства, або з'явилося і зареєстровано  після 1 січня. Таким чином, коли людина, що бажає продати свою квартиру, приходить до нотаріуса, той реєструє його право власності  на нерухомість в новому реєстрі, після чого створює нотаріальне посвідчення договору і одночасно реєструє право власності  покупця на це майно.

- Сьогодні реєстрацію прав на будинки, квартири та гаражі виробляє БТІ. Земельними ділянками займаються управління з земельних  ресурсів. А нотаріуси здійснюють реєстрацію іпотек та заборонених до відчуження об'єктів нерухомого майна. З нового року  вся ця інформація буде вноситися до реєстру нерухомості, - підсумувала Інна Завальна.

До речі, днями парламент вніс зміни до Декрету Кабінету міністрів України «Про державне мито», згідно з якими  з 1 січня 2013 року за реєстрацію нерухомості потрібно буде заплатити до бюджету мито у розмірі семи неоподатковуваних мінімумів  доходів громадян, тобто 119 гривень. А за державну реєстрацію іншого майнового права на нерухомість та обтяження  цього права буде стягуватися держмито в розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів - 51 гривня.

Хоча чиновники запевняють, що держава готова до нового порядку реєстрації нерухомості, реальна ситуація далека від ідеальної. І люди  це чудово бачать. Схоже, тому сьогодні по всій країні в регіональних бюро технічної інвентаризації вишикувалися величезні черги  бажаючих до кінця року отримати необхідні документи на свої будинки і квартири.

Розповісти про причини ажіотажу і реальний стан справ з введенням нового порядку «Факти» попросили директора Всеукраїнської асоціації БТІ Дмитра Павленка .

- Чому в БТІ зараз такі величезні черги?

- У нас сьогодні дежавю. Ситуація повторює минулорічну. Люди кинулися переоформляти нерухомість, оскільки бояться, що з 1 січня  зробити це буде вже проблематично. І їхні побоювання небезпідставні. Держава адже так і не змогло підготуватися до введення  єдиного реєстру.

Наприклад, приміщення, де буде знаходитися київське відділення Укргосреестра, досі не відремонтовано, і відвідувачів там приймати  не можна. В інших регіонах ситуація не набагато краща. Найчастіше відділення не укомплектовані необхідною оргтехнікою. Навіть сканери,  без яких неможливо працювати, є не в кожному відділенні. Але ж для того щоб завести реєстраційна справа і внести інформацію  в електронну базу даних, потрібно відсканувати всі документи. І це тільки частина проблем. У нашому розпорядженні є неофіційний  звіт про ситуацію в регіональних відділеннях Укргосреестра і в нотаріусів. Найвищий показник готовності однієї з областей -  55 відсотків.

Основними проблемами також є брак кадрів і повна плутанина в нормативній базі, що регулює порядок роботи з єдиним  реєстром.

Варто нагадати, що головними цілями реорганізації системи реєстрації прав були: передача функцій державному органу; спрощення процедури  реєстрації і, відповідно, усунення черг; зниження вартості реєстрації нерухомості та отримання інформації з реєстру.  Змушений констатувати, що жодна з цих цілей не досягнута.

За словами держреєстраторів, які зараз проходять навчання або перепідготовку, робота з новим реєстром настільки непроста, що фахівці  навряд чи зможуть обслуговувати третину тієї кількості людей, які зараз проходять через БТІ. Це пов'язано зі складністю адміністрування  нового реєстру і постійними програмними збоями електронної бази даних. А значить, черги стануть ще більше.

Нотаріусів ж ставлять в такі умови, що при проведенні реєстрації за новою методикою вони ризикують опинитися залученими до відповідальності  за порушення законодавства. Поясню чому. Законодавство виписано так, що виконувати покладені на нотаріусів функції можуть  лише державні реєстратори. При цьому нотаріусам надано статус тільки користувачів єдиного реєстру. Крім того, нещодавно вступив  в силу закон, згідно з яким реєстрація нерухомості і видача виписок з реєстру є адміністративними послугами і можуть  виконуватися виключно державними або комунальними підприємствами, підпорядкованими органам місцевого самоврядування. Виходить,  що приватні нотаріуси просто не мають права на надання таких послуг. Я навів тільки один приклад того, наскільки суперечлива  нормативна база, що регулює порядок роботи з єдиним реєстром. А взагалі, вже є близько 20 нормативних актів у даній сфері, які  суперечать один одному. Це дає грунт для їх двоякого трактування і навіть залучення реєстраторів і нотаріусів до відповідальності.  Зауважу, що діяльність реєстраторів БТІ регулювалася всього двома документами.

Ще однією проблемою стала інтеграція єдиного реєстру та існуючого Державного земельного кадастру, в якому більше 30 відсотків  зареєстрованих ділянок накладаються своїми кордонами на сусідні ділянки. Якщо зараз цю інформацію передадуть до єдиного реєстру  звичайним обмінним файлом і автоматично прив'яжуть до будівель, то база даних виявиться неправильною і працювати з нею буде  неможливо, так як у багатьох ділянок вийде по два або більше власників. У минулому році голова Держземагентства визнавав, що  для приведення в порядок земельного кадастру треба не менше трьох років. Поки робота з уточнення меж ділянок не закінчена.

- А як справа з передачею інформації з БТІ в Укргосреестр?

- Цей процес взагалі застопорився. До цих пір не ясно, які саме дані потрібно передавати. Якщо мова йде про всіх відомостях,  стосуються об'єктів нерухомості, то це неможливо, оскільки БТІ не ведуть архівів переходу прав власності на об'єкти. Є  тільки поточна інформація. У Укргосреестр можна передати лише копію правовстановлюючого документа, поданого раніше власником, і копію  документа про реєстрацію. Вся інша документація, в тому числі технічна, є власністю органів місцевого самоврядування  і нікому передаватися не може.

- Скільки коштуватиме оформлення права власності?

- Зі стовідсотковою впевненістю можу сказати, що ця процедура стане набагато дорожче. За нашими підрахунками, лише за нотаріальні  послуги при реєстрації права власності в ході операції доведеться сплатити мінімум тисячу гривень. Це крім держмита, податків та інших  офіційних витрат. Тобто загальна вартість процедури реєстрації виросте в три рази в порівнянні з нинішніми тарифами БТІ.  Справа в тому, що, «нагородивши» нотаріусів функціями реєстраторів, на них поклали масу додаткових витрат. По-перше, кожен  повинен одноразово заплатити державі 10 тисяч гривень за підключення до реєстру. По-друге, введено обов'язкове страхування  відповідальності нотаріусів на суму мільйон гривень, у зв'язку з чим вони будуть щомісяця сплачувати страхові внески у розмірі близько  10 тисяч гривень. Природно, нотаріусам, які є приватними підприємцями, доведеться відшкодовувати ці витрати за рахунок підвищення  вартості своїх послуг. Причому я думаю, що суттєво подорожчає не тільки реєстрація прав власності на нерухомість, але і всі  інші послуги нотаріусів.

джерело

Категорія: Цікаві статті про нерухомість | Переглядів: 908 | Рейтинг: 0.0/0

ОПУБЛІКУВАТИ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ